En sten föll från mitt hjärta!!

För ett tag sen fick jag veta att om man har en deltids anställning eller en timanställning när man är arbetslös så får man bara stämpla i 70 dagar vilket jag tycker är helt sjukt. Om man försöker hitta jobb och tar allt man får så ska man väl inte behöva bli straffad för det, men det tycker tydligen regeringen.

Det som gjorde mig lite lessen när jag fick höra detta va att jag inte skulle kunna jobba något i dörren under min tid som arbetslös och så riskerar jag att bli av med mitt förordnande för man måste jobba ett visst antal pass varje år för att få behålla det. Men idag läste jag texten som gjorde mig glad och lättad.

Extraarbete som bisyssla
Ett extraarbete som utförts vid sidan av ett heltidsarbete under minst 12 månader före arbetslösheten påverkar inte rätten till arbetslöshetsersättning om inkomsten i genomsnitt inte har överstigit 1920 kronor per vecka. Extraarbetet kan då godkännas som bisyssla och de arbetade timmarna behöver inte deklareras på kassakorten. Bisysslan får inte utökas under arbetslösheten och den får inte heller hindra dig från att ta ett lämpligt heltidsarbete. Observera att Unionens Arbetslöshetskassa alltid måste fatta beslut om din sysslesättning utgör en bisyssla. Vid prövning om inkomsten från extraarbetet i genomsnitt överstigit 1920 kronor per vecka ska beräkningen grundas på året (12-månadersperioden) före du blev arbetslös
.

Innan jag hörde om minskadet utav dagar så trodde jag att man kunde dryga ut sina dagar genom att jobba vid sidan av men efter att ha läst texten ovan så fattar jag det som att jag kan stämpla på heltid och få vakt pengarna utöver. Har jag fattat rätt eller är det någon mer kunnig som tolkar det på något annat sätt?? Tacksam för alla kommentarer gällande detta.

Efter jobbet ska jag till Naglar & sånt och fixa mina naglar. Ska bli skönt för alla är väldigt långa nu, förutom mitt högra lillfinger som jag bröt förra veckan =( men det får bli en tipp på den. Lite tråkigt bara att behöva ha en tipp när jag äntligen har blivit av med alla tippar och bara stärker mina egna men men så är det ibland... Tar ändå inte så lång tid innan lillfingret växer ut igen.

Glöm nu inte att kommentera så jag kan få rätsida på det här... *ler*

Kommentarer
Postat av: mamma



Hej Gumman!

Enligt skriften så kan man ju tyda det så att du kan ha extraarbete.Men för att vara på den säkra sidan så ta kontakt med arbetslöshetskassan.

2009-01-28 @ 12:28:33
Postat av: Sara Larsson

Låter precis som du säger.. Men du får väl typ ansöka om att få din "bisyssla" godkänd, så skicka in detta redan nu så kanske de inte dröjer med utbetalningen pga att "ditt ärende handläggs" ... =)

2009-01-28 @ 19:17:31
URL: http://zzarazz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0